Studierichting Muziek
In de studierichting muziek ligt de focus op de podiumkunst binnen het veld van de klassieke muziek.
Doorheen de opleiding versterk je je instrumentaal-technische, samenspel- en creatieve vaardigheden. Je maakt kennis met een breed muziekhistorisch, -analytisch, -theoretisch en cultureel kader en werkt toe naar een persoonlijke muzikale taal.
Van piccolo tot contrabas, van solozang tot koorzang, van samenspel tot symfonisch jongerenorkest... De studierichting Muziek klinkt als een wriemelende bijenkorf waarbinnen je snel je eigen muzikale vleugels kan uitslaan.
Doorheen je opleiding word je begeleid door leerkrachten die zichzelf ook continu bijscholen in hun specialiteit, en het beste in jezelf naar boven halen. Creatief en gedisciplineerd, met voortdurende tussentijdse feedback en een constructieve eindbeoordeling.
- Creërend muzikant: de nadruk ligt op muziek ‘maken’: arrangeren, componeren, improviseren…
- Uitvoerend muzikant: de nadruk ligt op ‘podiumervaring’: uitvoeren, zowel solistisch als in groep
De nauwe samenwerking met de hogeschool maakt dat je vaak les krijgt van dezelfde gerenommeerde docenten en af en toe de kans krijgt om mee te werken aan hun prestigieuze producties. Voor de muzieklessen beschikt de school over een uiterst uitgebreide infrastructuur: concertzaal, kamermuziekzaal, kapel, slagwerklokalen, harpen, beiaard, orgel, verschillende vleugels en buffetpiano’s, …
Onze school heeft een internaat dat ook open staat voor leerlingen uit andere scholen.
Lessentabel doorstroom-finaliteit
richting Muziek
Het leerprogramma omvat zowel algemene als artistieke vakken. De school hanteert een evenwichtige mix van didactische methodes: klassikale aanpak, individuele oefeningen en coaching, repetities, ...
Vanaf de 3de graad kan je bovendien kiezen voor de optie die het beste bij jou past: creërend muzikant en uitvoerend muzikant.
De lessen lopen over een hele week, van maandagmorgen tot vrijdagnamiddag (ook op woensdagnamiddag).
Elke dag starten om 9.00 uur tot 16.50 uur.
Elke dag eindigen om 16.50 uur, behalve vrijdag (15.50 uur).
2de graad
Algemene Vorming | Uur |
---|---|
Godsdienst | 2 |
Aardrijkskunde | 1 |
Engels | 2 |
Frans | 3 |
Geschiedenis | 2 |
LO | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 |
Nederlands | 4 |
Wiskunde | 3 |
Totaal | 21 |
Specifieke Vorming | 3de | 4de |
---|---|---|
Kunstbeschouwing | 1 | 1 |
Notenleer | 3 | 3 |
Stemvorming | 1 | 1 |
Muziektheorie | 1 | - |
Muziekanalyse | 1 | 1 |
Creatief musiceren | 1 | 1 |
Harmonie | - | 1 |
Improvisatie | 1 | 1 |
Koor | 2 | 2 |
Hoofdinstrument | 1 | 1 |
Neveninstrument | 0,5 | 0,5 |
Totaal muziek | 12,5 | 12,5 |
3de graad
Algemene Vorming | 5de | 6de |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
LO | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 | 1 |
Nederlands | 3 | 3 |
Wiskunde | 2 | 3 |
GIP | - | 1 |
Totaal | 18 | 19 |
Specifieke Vorming | 5de Creatie | 5de Uitvoering |
---|---|---|
Kunstbeschouwing | 1 | 1 |
Notenleer | 4 | 4 |
Stemvorming | 0,5 | 0,5 |
Muziekanalyse | 1 | 1 |
Creatief musiceren | - | 1 |
Harmonie | 1 | 1 |
Improvisatie | 1 | - |
Koor | 2 | 2 |
Hoofdinstrument | 1 | 1 |
Neveninstrument | 0,5 | 0,5 |
Solistische vorming | - | 1 |
Praktische harmonie | 0,5 | 0,5 |
Arrangement & compositie | 2 | - |
Kamermuziek | 1 | 1 |
Lichaamsbewustzijn | - | 1 |
Totaal muziek | 15,5 | 14,5 |
Specifieke Vorming | 6de Creatie | 6de Uitvoering |
---|---|---|
Kunstbeschouwing | 1 | 1 |
Notenleer | 3 | 4 |
Stemvorming | 0,5 | 0,5 |
Muziekanalyse | 1 | 1 |
Creatief musiceren | - | 1 |
Harmonie | 1 | 1 |
Improvisatie | 1 | - |
Koor | 2 | 2 |
Hoofdinstrument | 1 | 1 |
Neveninstrument | 0,5 | 0,5 |
Solistische vorming | - | 1 |
Praktische harmonie | 0,5 | 0,5 |
Arrangement & compositie | 2 | - |
Kamermuziek | 1 | 1 |
Totaal muziek | 14,5 | 14,5 |
Toelatingsvoorwaarden
- Het onderliggend leerjaar aso, tso of kso met vrucht beëindigd hebben
- Slagen in een artistieke toelatingsproef 1 juli 2024 of 22 augustus 2024)
- Lezing in sol- en fasleutel met zangproef
- Gehoortest: ritmisch en melodisch dictee
- Instrumentale proef: de kandidaten stellen aan de jury een programma voor van een viertal composities op hun huidige niveau. Wie een tweede instrument bespeelt, stelt daarvoor een tweetal composities voor.
- Facultatief: vrij en creatief in te vullen persoonlijk toonmoment.
- Leerlingen die minstens 14 jaar oud zijn en overwegen om de overstap naar onze school te maken, kunnen een proefles instrument aanvragen. Gebruik daarvoor het contactformulier op de website of mail naarDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .
Onze leerkrachten
Verder studeren?
Je hebt je diploma kunsthumaniora, en wat nu? Je bent alvast zeer goed artistiek geschoold om het hoger kunstonderwijs aan te vatten. Dat kan op dezelfde campus aan de hogere afdelingen van LUCA School of Arts of aan een andere hogeschool (Brussel, Antwerpen, Gent…).
Muziek zal altijd een belangrijke rol in je leven spelen, maar je verkiest een niet-artistieke bachelor- of masteropleiding? Ook dat kan. Met de brede waaier aan algemene vakken die je hebt gevolgd kan je ook naar andere studierichtingen in het hoger onderwijs.